let give some donour for me :)

center>

Followers

kucing dengan kehidupan kita

ptng ptng cam nie yus tak ade ideal ...so yus tibe tibe teringat nak wat entry pasal kucing .....kt umh yus banyak kucing.....

masih ramai lagi yang belum ketahui bahawa kucing banyak keistimewaan nya....

pengaruh kucing dalam seni islam
dalam buku yang berjudul cat's of cairo

 pada masa dinasti mamluk, baybars al zahir, seorang sultan yang juga pahlawan garis depan dalam perang salib sengaja membangun taman-taman khusus bagi kucing dan menyediakan berbagai jenis makanan didalamnya. Tradisi ini telah menjadi adat istiadat di berbagai kota-kota besar negara islam. Hingga saat ini, mulai dari damaskus, istanbul hingga kairo, masih boleh  kita jumpai kucing-kucing yang berkeliaran di sekitar masjid tua dengan berbagai macam makanan yang disediakan oleh penduduk setempat.


HUKUM MEMBUNUH KUCING DALAM ISLAM
Hadis riwayat Abdullah bin Umar ra.:
Bahawa Rasulullah saw. bersabda: Seorang wanita disiksa kerana mengurung seekor kucing sampai mati. Kemudian wanita itu masuk neraka kerAnanya, yaitu kerana ketika mengurungnya ia tidak memberinya makan dan tidak pula memberinya minum sebagaimana ia tidak juga melepasnya mencari makan dari serangga-serangga tanah.(Shahih Muslim No.4160)
dan Dalam syariat Islam, seorang muslim diperintahkan untuk tidak menyakiti atau bahkan membunuh kucing, berdasarkan hadits shahih yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dari kisah Abdullah bin Umar[1] dan Abu Hurairah.[2]

TAHUKAH ANDA

kucing pernah dijadikan terapi untuk  penyembuhan tulang, melalui dengkuran suaranya yang setara dengan gelombang sebesar 50 hertz. Dengkuran tersebut menjadi frekuensi optimal dalam menstimulasi pemulihan tulang.

 :hajarcoy:  :gebleg: :indahsekali:  :noveloke:  :pertamax:  :bikinrindu:  :mengharukan:  :thxnovel:  :kerencoy: :goyangah:  :cupcup:  :gokilcoy:  :cikibrot: :foryou:  :sedihgan:  :muantapcoy:  :salamkenal: :terlalu:  :dodol:  :busyet:  :nosara:  :anerindu: 

1 comment: